EKONOMIARI, FINANTZEI ETA ONDAREARI BURUZKO INFORMAZIOA
Aldundiaren aurrekontuari zein urteko kontuei, ekonomia-iraunkortasunaren adierazleei, zerga-bilketako datuei, udal finantzaketari eta ondasun eta eskubide errealei buruzko informazioa eskaintzen du.
Bizkaiko Foru Aldundiaren aurrekontuak
-
Aurrekontu osoak
BIZKAIKO LURRALDE HISTORIKOAREN AURREKONTU OROKORRAK
Zer dira Aurrekontu Orokorrak?
Bizkaiko Aurrekontu Orokorrak Bizkaiko Foru Aldundiak denboraldi jakin baterako bere gain hartzen dituen konpromiso ekonomikoak dira.
2024erako Aurrekontu Orokorrak 2023ko abenduaren 29an onartu ziren 10/2023 Foru Arauaren bidez, eta 249. zenbakiko Bizkaiko Aldizkari Ofizialean argitaratu ziren abenduaren 30ean.
Nola daude antolatuta?
Aurrekontu OROKORREN EGITURA esteka honetan kontsulta dezakezu: 2024 AURREKONTUAREN EGITURAK
Azken urteetako Aurrekontu Orokorren konparazioa grafiko honetan ikus dezakezu:
Bizkaiko Aurrekontu Orokorrak honako hauek osatzen dituzte:
- Bizkaiko Foru Aldundiaren aurrekontuak eta
- Foru-erakundeen aurrekontuak: erakunde autonomoak, enpresa-erakunde publikoak, merkataritza-sozietateak, foru-fundazioak eta foru-partzuergoak.
Nola egiten dira?
Bizkaiko Foru Aldundiak Aurrekontuen Foru Arau Orokorrak ezartzen duenaren arabera prestatzen ditu urtero aurrekontuak.
Hainbat urrats ditu:
- Sail bakoitzaren aurrekontuen aurreproiektua. Sail bakoitzak bere aurrekontu-aurreproiektua egingo du, eta atxikitako foru-erakundeenak koordinatuko ditu.
- Aurrekontu Orokorren Foru Arauaren aurreproiektua. Ogasun eta Finantza Sailak Aurrekontu Orokorren Foru Arauaren aurreproiektua egiten du, sailen eta foru-erakundeen aurrekontu-aurreproiektuekin.
- Aurrekontu Orokorren Foru Arauaren proiektua. Ogasun eta Finantza Sailak Foru Arauaren aurreproiektua aurkeztu du Foru Aldundiko Gobernu Kontseiluan, urriaren 31 baino lehen, onar dezan. Onartu ondoren, Foru Arauaren Proiektu bihurtzen da.
Prozedura osoa kontsulta dezakezu Aurrekontuei buruzko Foru Arau Orokorrean (1) eta Bizkaiko Lurralde Historikoko Aurrekontuei buruzko Araudi Orokorrean (2)
Nola onartzen dira?
Bizkaiko Batzar Nagusiek Bizkaiko Foru Aldundiak egindako aurrekontuak onartzen dituzte, honela:
- Foru Aldundiak azaroaren 1a baino lehen aurkeztu du Foru Arauaren Proiektua Bizkaiko Batzar Nagusietan, eztabaida dezaten.
- Batzar Nagusiek, Foru Arauaren Proiektua aztertu ondoren, onartu, zuzenketak onartu edo kendu egin dezakete.
Prozesu horretan herritarrek eta gizarte-eragileek ere parte har dezakete, 10 eguneko epean proiektuaren aurkako alegazioak aurkeztuz.
Aurkeztutako zuzenketak eztabaidatu eta bozkatu ondoren, aurrekontuak bozkatuko dira.Batzar Nagusiek Aurrekontu Orokorren Foru Araua onartzen badute, diputatu nagusiak aldarrikatu eta Bizkaiko Aldizkari Ofizialean (bao) argitaratzeko agindua emango du.
Bizkaiko Batzar Nagusien web orrirako sarbidea: Bizkaiko Batzar Nagusiak
Aurkeztutako zuzenketak Jarduera -Ekimenak atalean kontsulta dezakezu (Hautatutako kontzeptuen arabera iragazten "arau-ekimenak" motako espediente orokorrak eta "aurrekontuen Foru Arauaren proiektua" motako espediente partikularrak).
Prozedura osoa hemen kontsulta dezakezu:
- Bizkaiko Batzar Nagusien Erregelamendua (3)
- 3/87 Foru araua, otsailaren 13koa, Bizkaiko Lurralde Historikoko foru-erakundeen hautapen, antolaketa, araubide eta funtzionamenduari buruzkoa. (4)
AURREKONTU OSOAK:
- (1) Aurrekontuei buruzko Foru Arau Orokorra
- (2) Bizkaiko Lurralde Historikoko Aurrekontuei buruzko Araudi Orokorrean
- (3) Bizkaiko Batzar Nagusien Erregelamendua
- (4) 3/87 Foru araua, otsailaren 13koa, Bizkaiko Lurralde Historikoko foru-erakundeen hautapen, antolaketa, araubide eta funtzionamenduari buruzkoa
-
Aurrekontuen laburpena
Aurrekontuen laburpena:
-
Inbertsioak
Inbertsioetan egindako gastua aurrekontuan kontsulta dezakezu: Urteetako inbertsioak
Biztanleko inbertsioari buruzko adierazlea eta beste adierazleak aurrekontuari dagokionez honako estekaren bitartez kontsulta dezakezu: AURREKONTU ADIERAZLEAK
Aurrekontu-betetzea
-
Aurrekontu-betetzeari buruzko txostenak
Aurrekontuaren hilabeteroko burutzapena honako estekaren bitartez kontsulta dezakezu: AURREKONTUAREN BURUTZAPENA
OpendataBizkaia atarian aurrekontua-betetzeari buruzko txostenak, sarrerak eta gastuak, formatu irekian, kontsulta dezakezu: Aurrekontu-beteari buruzko aldiroko txostenak
-
Efizientzia eta eraginkortasunari buruzko adierazleak
Aurrekontuak egitean, efizientzia eta eraginkortasunari buruzko adierazleak erabiltzen dira; aurrekontuak gauzatu bitartean eguneratzen dira, eta kontua orokorrean ebaluatzen dira.
Bizkaiko Lurralde Historikoko Kontu Orokorraren adierazle-dokumentu osoa ikus dezakezu esteka honetan: 2021ko gastuaren efizientzia eta eraginkortasunari buruzko adierazleak
Kontu Orokorraren laburpen espezifikoan Sail bakoitzako adierazleak kontsulta ditzakezu:
-
Aurrekontu-aldaketak
Kredito-aldaketak hurrengo esteka honetan kontsulta ditzakezu:
Defizita eta zorpetzea
-
Defizita eta Zorpetzea
Zorraren zenbatekoak Aurrekontuetan onartzen dira eta urte bakoitzaren Kontu Orokorrean ebaluatzen dira. Zorraren Egoera 2021. urtean:
Bizkaiko Foru Aldundiaren eta foru-erakunde publikoen superabita edo defizita, eta zor publikoaren eta gastu-arauaren betetze maila, urte bakoitzaren Kontu Orokorrarekin batera ateratzen den aurrekontu-egonkortasunari eta iraunkortasunari buruzko Txostenean kontsulta daitezke:
- 2021ko aurrekontuen egonkortasunari eta iraunkortasun finantzarioari buruzko txostena
- 2020ko aurrekontuen egonkortasunari eta iraunkortasun finantzarioari buruzko txostena
- 2019ko aurrekontuen egonkortasunari eta iraunkortasun finantzarioari buruzko txostena (1,53 MB)
- 2018ko aurrekontuen egonkortasunari eta iraunkortasun finantzarioari buruzko txostena (530 KB)
- 2017ko aurrekontuen egonkortasunari eta iraunkortasun finantzarioari buruzko txostena (407 KB)
- 2016ko aurrekontuen egonkortasunari eta iraunkortasun finantzarioari buruzko txostena (338 KB)
- 2015eko aurrekontuen egonkortasunari eta iraunkortasun finantzarioari buruzko txostena (227 KB)
- 2014ko aurrekontuen egonkortasunari eta iraunkortasun finantzarioari buruzko txostena (344 KB)
- 2013ko aurrekontuen egonkortasunari eta iraunkortasun finantzarioari buruzko txostena (174 KB)
Superabita edo defizita:
Aurrekontu-egonkortasunari eta finantza-iraunkortasunari buruzko apirilaren 27ko 2/2012 Lege Organikoak ezartzen du superabita finantzazio-gaitasuna dela, Europako kontu-sistemaren arabera.
Lege hori betez, superabita edo defizita urte bakoitzaren Kontu Orokorrean kalkulatu eta argitaratzen da.
Bizkaiko Lurralde Historikoaren Kontu Orokorrak Bizkaiko Foru Aldundiaren datu bateratuak jasotzen ditu, KONTABILITATE NAZIONALARI dagokionez (Europar Batasuneko Kontu Nazionalen eta Eskualdeko Kontuen Europako Sistemak arautzen dituen irizpideen arabera), Bizkaiko Foru Aldundiaren mende dagoen Herri Administrazioko Sektorea osatzen duten erakundeen datuekin.
Erakundeen kalifikazio eta sektorizazio hori, ESTATUKO KONTU HARTZAILETZA NAGUSIAK egiten du, beraz, zer erakunde diren herri-administrazio edo sozietate ez finantzario eta zer erakunderi esleitzen zaion ezartzen du.
Aurrekontu kontabilitatean, oinarrizko bi magnitudeak dira Aurrekontu-emaitza eta Diruzaintzako Gerakina (DG). Diruzaintzako gerakina funtsen aldagaia da, administrazioak momentu jakin batean (kasu honetan 20xx-12-31) duen altxortegia neurtzen duena; adibidez, funts likidoen batura gehi zordunak eska daitezkeen kopuruen arabera, eta ken hartzekodunak eska daitezkeen zenbatekoen arabera.
Gainera, BFAn, araudiak (BLHko Aurrekontuei buruzko Araudi Orokorraren 65. artikulua, 169/2014 FDren bidez onartu zena) bereizi egiten ditu hurrengo ekitaldian eta haren ondorengoetan likido izan daitezkeen baliabideak.
Horrenbestez, administrazio batentzat, eta finantza-zuhurtzia erabiliz, DGk neurtzen ditu hurrengo ekitaldietara bideratu daitezkeen baliabideak, eta ez superabitak, kontabilitate nazionalaren arabera.
Horregatik ez da zehaztu BFAko sektorearen superabitaren xedea, kontabilitate nazionalaren arabera.
-
Aurrekontuen egoera
Urte bakoitzeko aurrekontu orokorren barruan kontsulta ditzakezu Bizkaiko Foru Aldundiaren zorraren eboluzioari eta zorpetze-ahalmenari buruzko grafikoak, hain zuzen, hiru urterako aurrekontuen egoerari buruzko atalean.
-
Aurrekontu adierazleak
Dokumentu hauen bidez kontsulta ditzakezu biztanleko zorpetzeari buruzko adierazlea eta gainerako aurrekontu-adierazleak:
Besteak beste honako hauek:
Autonomia fiskala:
Zergen diru-sarreren pisua erakundearen diru-sarrera guztien gainean. Erakundeak baliabideak ekartzeko gaitasuna adierazten du, erakundeak berak sortutako baliabideekin finantzatutako ehunekoa.
Datuak BFAren ekitaldi arruntaren likidazioaren emaitza dira, zerga-eskubide garbiak (I-III kapituluak), eskubide garbi guztien gainean (I-IX kapituluak).
Zergen diru-sarrerak biztanleko:
Datuak BFAren ekitaldi arruntaren likidazioaren emaitza dira, bilketa likido osoa (I-III. kapituluak) zati Bizkaiko biztanle kopurua (EUSTATek argitaratutako azken datu eguneratuaren arabera).
Zergen gastuak biztanleko:
Datuak BFAren ekitaldi arruntaren likidazioaren emaitza dira, likidatutako obligazioak zati Bizkaiko biztanle kopurua (EUSTATek argitaratutako azken datu eguneratuaren arabera).
Zorpetzea biztanleko:
Zenbakitzailearen datua "Zorraren egoeran" jasotzen da, Kontu Orokorrean, abenduaren 31n zegoen zor bizia, zati Bizkaiko biztanle kopurua (EUSTATek argitaratutako azken datu eguneratuaren arabera).
Zorpetze erlatiboa:
Zenbakitzailearen datua "Zorraren egoeran" jasotzen da Kontu Orokorrean, abenduaren 31n zegoen zor bizia, bilketa likido osoaren gainean (Aurrekontuetako diru-sarrera arruntak- I. kapitulutik V.era).
Kontu orokorrak
-
Kontu orrokorrak
Urte bakoitzeko Kontu orokorrak kontsulta ditzakezu.
- 2021ko kontu orokorra (behin-behinekoa)
- 2020ko Kontu orokorra
- 2019ko Kontu orokorra
Aurreko urteetako Kontu orokorrak:
2018 Bizkaiko Foru Aldundia Foru Erakunde Autonomoa Foru Enpresa Erakunde Autonomoa Merkataritzako Foru Sozietateak 2017 Bizkaiko Foru Aldundia Foru Erakunde Autonomoa Foru Enpresa Erakunde Autonomoa Merkataritzako Foru Sozietateak Foru Fundazioak 2016 Bizkaiko Foru Aldundia Foru Erakunde Autonomoa Foru Enpresa Erakunde Autonomoa Merkataritzako Foru Sozietateak Foru Fundazioak 2015 Bizkaiko Foru Aldundia Foru Erakunde Autonomoa Foru Enpresa Erakunde Autonomoa Merkataritzako Foru Sozietateak Foru Fundazioak -
Auditoretza- eta fiskalizazio-txostenak
Zerga-bilketa
-
Tributu itundu bidezko diru-sarrera fiskalak
Euskal zerga-sistema
Euskadik zerga-sistema propioa du, Bizkaiko, Gipuzkoako eta Arabako foru-lurraldeen eskubide historikoetatik datorrena.
Eskubide horiek Konstituzioan (1) jasota eta babestuta daude, eta Euskal Autonomia Erkidegoko Estatutuak (2) onartzen du lurralde historikoetako erakundeek ahalmen arauemailea dutela (legeak eta arauak egin ditzakete) eta zergak kudeatzeko ahalmena (zergak bil ditzakete).
Horregatik, Batzar Nagusiek eta foru-aldundiek beren zerga-sistema ezarri, mantendu eta arautu dezakete beren lurraldean. Hori guztia, zerga-sistemen koordinazio-, lankidetza- eta harmonizazio-printzipioak errespetatuz, Euskal Autonomia Erkidegokoak eta Espainiako gainerakoak.
Gure zerga-sistema Espainiako Estatuko zerga-sistemarekin lotuta dago, Ekonomia Itunaren bidez.
Zer da Ekonomia Ituna?
Ekonomia Ituna (3) Estatuaren eta Euskal Autonomia Erkidegoaren arteko zerga- eta finantza-harremanak arautzen dituen legea da. Itunean, besteak beste, honako hauek adosten dira:
- Bi zerga-sistemen arteko harreman-arauak.
- Harmonizazio fiskala, hau da, indarrean dauden sistema fiskalen araudia eta zergak eskatzea (kobrantza) hurbiltzea edo bateratzea.
- Zerga-administrazioen arteko lankidetza.
Bizkaiko Lurralde Historikoko tributu-sistema.
Bizkaiko Batzar Nagusiek hemen bizi eta lan egiten dugunok ordaindu beharreko zergak ezartzen dituzte.
Bizkaiko Foru Aldundiak ahalmen osoa du zerga horiek kudeatzeko, biltzeko eta ikuskatzeko.
Bizkaiko Foru Aldundiko Ogasun eta Finantza Saila arduratzen da zerga guztiak biltzeaz, udalek kudeatutakoak izan ezik.
Bizkaiko Foru Aldundiak tributu itunduen bidez lortzen ditu diru-sarrera gehienak.
Zer dira tributu itunduak?
Ekonomia Itunean oinarrituta, Foru Aldundiak baimendu eta biltzen dituen tributuak dira.
Tributu horien helburu nagusia da sektore publikoari baliabide ekonomiko nahikoak ematea, Bizkaiko gizarteari behar dituen zerbitzuak eskaintzeko.
Zer tributu mota daude?
Bi tributu-mota nagusi daude, zergadunak (tributu hori ordaintzera behartua) ordainketaren kontraprestazio gisa zuzenean zerbait jasotzen duen ala ez kontuan hartuta:
- Tasak: Pertsonak onura pribatua lortzen duenean ondasun edo zerbitzu publiko batetik.
Adibidez, zabor-bilketaren, kiroldegiaren erabileraren eta unibertsitate publikoko matrikularen tasak.
- Zergak: Pertsonak trukean zuzenean ezer jasotzen ez duenean.
Zergak zuzenekoak edo zeharkakoak izan daitezke:
- Zuzeneko zergak eskuratutako errentetan (batez ere soldatak eta pentsioak) edo pertsonen edo enpresen ondarean aplikatzen dira.
Adibidez, Pertsona Fisikoen Errentaren gaineko Zerga (Errentaren gaineko Zerga), Oinordetza edo Dohaintzen gaineko Zerga edo Sozietateen gaineko Zerga.
- Zeharkako zergak kontsumoari aplikatzen zaizkio.
Adibidez, Balio Erantsiaren gaineko Zerga (BEZ), alkoholari, tabakoari eta hidrokarburoei aplikatzen zaizkien zerga bereziak edo ondare-eskualdaketen gaineko zerga.
Diru-sarreren iturririk garrantzitsuena zergen bilketaren bidez lortzen dena da.
Tributu itunduengatiko diru-sarreren bilakaera esteka honetan kontsulta dezakezu:
Udalen finantzaketa
-
Udalak tributu itundu bidez finantzatzea
Urte bakoitzeko aurrekontuetan kontsulta dezakezu itundutako zergen bidezko udal finantzaketa, hain zuzen, atal honetan:
- Udalen esku hartzea 2022ko zerga itunduen sarreretan
- Udalen esku hartzea 2021ko zerga itunduen sarreretan
- Udalen esku hartzea 2020ko zerga itunduen sarreretan
- Udalen esku hartzea 2019ko zerga itunduen sarreretan
- Udalen esku hartzea 2018ko zerga itunduen sarreretan
- Udalen esku hartzea 2017ko zerga itunduen sarreretan
- Udalen esku hartzea 2016ko zerga itunduen sarreretan
Bestalde, diru-bilketako zeinen kudeaketa Bizkaia-ko Foru-Diputazioak egiten duen udal-zergak kontsulta dezakezu urte bakoitzeko Kontu Orokorrean: Udal batzuek hitzarmena sinatu dute BFA-arekin, honek bere izenean bil dezala Ondasun Higiezinetako (OHZ) eta Jarduera Ekonomikoko Zergak (JEZ), bi udal-titulartasuneko zerga.
- 2021ko Foru Aldundiaren toki zergen ziozko sarreren kontua
- 2020ko Foru Aldundiaren toki zergen ziozko sarreren kontua
- 2019ko Foru Aldundiaren toki zergen ziozko sarreren kontua
- 2018ko Foru Aldundiaren toki zergen ziozko sarreren Kontua
- 2017ko Foru Aldundiaren toki zergen ziozko sarreren Kontua
- 2016ko Foru Aldundiaren toki zergen ziozko sarreren Kontua
Zerbitzu publikoen kostuak
-
Zerbitzu publikoen kostu/errendimenduak
Dokumentu hauetan dago zerbitzu publikoen kostuei buruzko informazioa: sail eta programen araberako memorian eta sail, programa eta proiektuen araberako partiden zehaztasunetan.
2022 urtea:
2021 urtea:
2020 urtea:
2019 urtea:
2018 urtea:
2017 urtea:
2016 urtea:
2015 urtea:
2014 urtea:
2013 urtea:
Hornitzaileei ordaintzea
-
Hornitzaileei ordaintzeko batez besteko aldia
Aurrekontu Egonkortasunari eta Finantza Iraunkortasunari buruzko 2012ko apirilaren 27ko Lege Organikoak ordaintzeko batez besteko aldiaren kontzeptua ekarri zuen. Horren kalkulua uztailaren 2014ko uztailaren 25eko 635/2014 Errege Dekretuan zehaztuta dagoen metodologia arruntarekin bat definitzen du eta hori indarrean egon da 2018ko apirilaren 1era arte.
Errege Dekretu horretan definitu den batez besteko aldiak ordainketari ekiteko batez besteko epea termino ekonomikoetan merkataritzako zorraren ordainketaren atzerakuntza moduan neurtzen zuen; adierazle hori desberdina da ordaintzeko legezko aldiarekiko. Neurketa horrek aukera ematen zuen balio negatiboa edukitzeko administrazioak, kasuan kasu, bere ordainketak fakturak edo obra-ziurtagiriak aurkeztu eta egutegiko hogeita hamar eguneko epea igaro aurretik egiten bazituen.
Uztailaren 25eko 635/2014 ED aldatzen duen 1040/2017 ED 2018ko apirilaren 1ean indarrean jarri ondoren aldatu egiten da ordainketaren batez besteko aldiaren adierazlearen kalkulua eta definizio berriaren arabera administrazio zordunak bere hornitzaileekiko dituen zorrak ordaintzeko behar duen denbora-tartea da,batez besteko epe moduan ere zenbatuta.
Administrazio Publikoek hornitzaileei ordaintzeko batez besteko aldiaren kalkuluaren metodologia berria fakturak administrazioaren erregistroan sarrera duen datatik administrazioak horren ordainketa materiala egingo duen datara arte zenbatesten da eta kontuan hartzen dira, halaber, ordaintzeke dauden fakturak.
Arauen arloko aldaketa honek ez du hornitzaileei ordaintzeko gehieneko epea aldatzen eta 30 egunetan jarrita jarraitzen du.
-
Berankortasun Txostenak
Bizkaiko Foru Aldundiko, Organismo Autonomoetako eta Foru Entitateetako Berankortasun Txostenak honako estekaren bitartez kontsulta ditzakezu:
Ondasunak eta eskubideak
-
Ondasun higiezinak
Bizkaiko Foru Aldundiaren ondasun higiezin-zerrenda, berezkoak eta alokairuan, kontsulta dezakezu.
Urte bakoitzeko kontu orokorrean ere jasotzen da Bizkaiko Foru Aldundiaren ondasun higiezinei buruzko informazioa:
- Kontu orokorra - Finantzaz besteko ibilgetua 2021
- Kontu orokorra - Finantzaz besteko ibilgetua 2020
- Kontu orokorra - Finantzaz besteko ibilgetua 2019
- Kontu orokorra - Finantzaz besteko ibilgetua 2018
- Kontu orokorra - Finantzaz besteko ibilgetua 2017
- Kontu orokorra - Finantzaz besteko ibilgetua 2016
- Kontu orokorra - Finantzaz besteko ibilgetua 2015
- Kontu orokorra - Finantzaz besteko ibilgetua 2014
-
Ibilgailuak (ibilgailuen parkea)
Bizkaiako Foru Andundiaren ibilgaluen parke-zerrenda kontsulta dezakezu.